Første aften ombord. Er kommet ca. halvvejs i bogen "Death and Oil: A True Story of the Piper Alpha Disaster on the North Sea ". Er kommet der til hvor de sidste overlevende,
svedende og hostende, desperat forsøger at komme så langt ned ad platformen som muligt fordi alt brænder over dem. Inklusive redningsbåde og heli-deck.
Lægger mig til at sove kl. 22.30.
Klokken 04.00 går brandalarmen! Det bimler og bamler og lyder som to kirketårne der konkurrerer om at larme mest. Man ved det er en brandalarm fordi larmen afbrydes af stilhed med nogle sekunders mellemrum. Konstant larm betyder 'forlad platformen'.
Lyset på værelset er også røget, så det er kun den svage nødbelysning
i hjørnet oppe under loftet der gør, at man kan se noget.
Øvelse? Næppe... ikke midt om natten.
Der lugter ikke af røg. Det er da altid noget. Betyder, at vi har lidt tid i det mindste.
Den umiddelbare plan? På med tøjet og så ned til livbåd1 hvor jeg er 'Stand-by kaptajn' på denne tur.
Der er masser af orange mænd over alt på vej ned til deres respektive livbåde. Alle med strithår, missende med øjnene og med en målrettet og alvorlig mine.
På med støvler, handsker, sikkerhedsbriller og hjelm og hurtigt ud og ned ad. Stadig ingen røg. Heller ingen skær fra flammer.
Ikke mange sekunder efter står vi 7 mand ved livbåd1. Iført redningsvest og klar til at springe i båden hvis vi får ordren over PA-anlægget. De to klokkesystemer konkurrerer
stadig, så man kan dårligt tale sammen. Der står grupper af mennesker ved alle de andre livbåde også. Her føler man, at der er styr på tingene. Ligemeget hvorfor der er alarm,
så skal det nok lykkes, at komme i sikkerhed herfra. Vi kan se en supplybåd 20 meter fra os og 2 Esvagt skibe ikke mere end 50 m fra os.
Efter 15 minutter meddeler Platformschefen fra kontrolrummet, at alarmen er udløst fra Ekko-platformen. Dvs. den platform der er forbundet til vores, med en 50m lang stålbro.
Vi kan ikke se platformen fra hvor vi står, fordi den er på modsatte side af vores platform. Efter endnu 15 minutters klokkelarm bliver alarmen afblæst og vi kan smutte
tilbage til køjerne og nyde nattens sidste 1½ time under dynen :-)
Det viste sig, at alarmen var blevet udløst af en trykluftlækage i deluge-udløsersystemet. Deluge er de 'brusere' der sprøjter vand ud over platformen ved brand. Trykknapperne til at udløse systemet med, indeholder trykluft. Når man trykker på knappen ryger trykket og tryksensorer aktiverer alarmen. En lækage forårsager det samme.
Med andre ord: falsk alarm.
1 kommentar:
Puha! - det var en rigtig gyser!
Send en kommentar